Palimpsestos
Josep M Codina (Mataró, 1958) és un artista de llarga trajectòria (va fer la seva primera exposició individual el 1985 a la seva vila natal) que, tot i que durant molt de temps ha compaginat la pràctica artística amb la docència i el disseny gràfic, ha exposat regularment en galeries i centres d’art d’arreu del país. Just abans de la present exposició a la Fundació Valvi, per exemple, Codina ha mostrat una àmplia selecció de la seva pintura recent al magnífic espai del Tinglado 1, a Tarragona. Amb tot, la seva
obra, que està present a col·leccions com la de la Fundació Vila Casas o la de Lluís Bassat, i sobre la que han escrit nombrosos crítics, s’ha vist molt poc a Girona, per la qual cosa aquesta exposició és una gran oportunitat per descobrir el seu treball.
Malgrat uns inicis més figuratius, la pintura de Codina que se’ns presenta en aquesta
mostra es pot definir, d’entrada, com a abstracta en el sentit més ampli del terme: una
abstracció lírica, expressiva, de cromatismes molt limitats (blancs, negres, ocres,
vermells), de la combinació dels quals, tanmateix, n’obté una gran potència visual.
Mirant-la, d’entre els molts conceptes que podríem invocar per parlar-ne se’m fa
present amb força la noció de palimpsest; en sentit estricte i literal, un palimpsest és
un document en el qual s’hi ha escrit com a mínim dues vegades, després d’esborrar el
primer text per escriure’n un de nou a sobre. En un sentit més ampli, però, el podem
entendre com una superposició de capes de temps i matèria que, més que ocultar-se
les unes a les altres, s’integren entre elles i es transmeten mútuament alguna cosa de
la seva respectiva essència. En l’obra de Codina, aquesta superposició es dona,
clarament i en primer lloc, a nivell material: en les seves obres sobre tela l’artista ha
procedit a base de cobrir el llenç de múltiples capes de pintura de diferents colors,
anant en moltes d’elles de tons més foscos a més clars; en el resultat final, si bé sovint
els tons blanquinosos hi predominen, els sediments de color previs es transparenten,
apareixen puntualment o es deixen intuir, obrint-se pas aquí i allà, en diversos punts
de la superfície cromàtica. Els traços de grafit, els degotalls, les taques o rascades que
l’autor executa en la darrera fase actuen com una mena d’escriptura personal, una
plasmació del gest que deixa una marca, afegint una dimensió final material i
subjectiva alhora.
Al mateix temps, també podríem parlar de palimpsest en relació a aquesta obra a un
nivell més conceptual, perquè a més de la superposició de capes materials, com hem
dit, també implica necessàriament una idea temporal; el títol de l’exposició
tarragonina de Codina, “Intervals”, podria al·ludir precisament a aquest imprescindible
pas del temps, necessari per deixar que l’obra, d’alguna manera, reposi i adquireixi
solidesa. Però en un sentit encara més ampli, aquesta tasca de sobreescriptura també
podria apuntar, no tant a un procés d’esborrament d’allò anterior, sinó més aviat d’assimilació, de comprensió profunda, d’interiorització, i finalment de relectura i
interpretació.
Dèiem abans que estem davant d’una pintura que a grans trets podríem denominar
abstracta, en el sentit que no hi veurem representacions figuratives de cap objecte
concretament identificable. Però tanmateix si que hi son presents, i es deixen
entreveure, nombroses referències a elements que, per dir-ho d’alguna manera,
pertanyen a l’àmbit del sensible: pell, cicatrius, plecs de la roba, draps, inscripcions,
paisatges, llums i ombres,… Totes aquestes coses hi son suggerides, però no pas de
forma directa, com si l’artista partís de les seves pròpies experiències. Més aviat,
sembla que hi apareguin filtrades a través del coneixement que li’n dona la seva
representació artística. Així, per exemple, veiem que un dels tríptics més importants de
Codina es titula El davallament, en referència al meravellós El davallament de la Creu
de Rogier van der Weyden que podem admirar al Museu del Prado. Els traços foscos
de la superfície del quadre se’ns revelen, vistos a través d’aquesta referència pictòrica,
com al·lusions als plecs de les robes dels personatges, però també als propis plecs de la
pell que s’amaga sota aquestes robes, i de la qual en son metonímia; i sobretot als del
cos de Crist, especialment en la pintura central, en la que detectem un eco que remet
a la ondulació del cos present en la pintura flamenca. Però és clar, una temàtica com
aquesta – la mortalitat del fill de Déu – no es pot citar impunement, sense que hi
ressonin immediatament nocions de carnalitat, mortalitat, dolor, lamentació i alhora,
potser, esperança de redempció. Per això Codina ha relacionat aquest tríptic amb una
carta del 1940, que va trobar als Encants, en què algú li escriu a un pare que s’ha fet
càrrec del cos del seu fill i li ha donat sepultura. No sabem amb exactitud quina història
hi ha darrere d’aquesta carta, però el tema i la data ens evoquen de seguida la
postguerra i la recerca de cossos estimats, amb l’objectiu de donar-los un enterrament
digne, que en tants casos, malauradament, és encara avui en dia una tasca pendent.
De sobte, doncs, aquella pintura aparentment abstracta amb la que ens enfrontàvem
ens apareix com un autèntic palimpsest de referències artístiques, històriques i
culturals, però també d’experiències ben reals i humanes, properes a les nostres
pròpies vivències del present i al nostre enteniment del passat.
De la mateixa manera, una altra obra, en la qual, al contrari, es parteix de tons clars
per acabar en una superfície de colors més foscos, es titula Caravaggisme. El títol ens
fa pensar de seguida, és clar, en la pintura tenebrista i en l’esplèndid domini del joc de
llums i ombres del mestre italià, que va donar lloc a tota una escola pictòrica; però
alhora, com podríem deixar de banda el fet que Caravaggio és també i sobretot el
pintor de la carn, de la humanitat en la seva condició més baixa i despullada, encara
que puntualment li sigui permès gaudir ni que sigui d’una guspira de llum
transcendent? Alguna cosa d’aquesta carn blana, amorfa, però alhora tan veritable, es
deixa endevinar també en aquesta pintura. En altres peces, l’esclat de tons clars,
foscos i vermellencs ens remet a la força d’algun capvespre o d’alguna albada, però
sempre passada per la visió romàntica i dramàtica de la natura i la història d’un Turner,
per exemple. I encara en altres obres, hi endevinem ecos d’artistes com Cy Twombly,
Fernando Zóbel o qui sap si fins i tot Tàpies, en la capacitat de reconèixer en la pobresa
dels materials la bellesa de l’ésser.
La de Codina és doncs, potser si, pintura abstracta, però no pas pintura sense
significat; al contrari, es tracta d’una obra que ens parla del món i de les experiències
humanes, atemporals o estretament vinculades al present, a través del diàleg o la
confrontació del seu autor amb tota una tradició visual que es fa seva. Que detectem o
no les referències que hi pugui fer és, de fet, poc rellevant, perquè el que compta és
que d’alguna manera son el pòsit a partir del qual l’artista va construint la seva obra
actual; o dit d’una altra manera, la superfície sobre la qual va escrivint els seus
palimpsestos.
M. Lluïsa Faxedas
Doctora en Història de l’Art.
Professora d´Història de l’Art Contemporani. UDG.
Girona 2023